آگوست
15
2015

نرم افزار های شبيه سازی شبکه و نحوه نصب کردن و کار با آنها- قسمت سوم

 

۲-۱۷  اتصال و قطع اتصال ( Mounting & Unmounting )

فايل سيستم لينوكس كاملاً با سيستم داس متفاوت است. به گونه‎اي كه معمولاً براي آنهايي كه با داس آشنا هستند، تطبيق كردن با لينوكس را دشوار مي‎كند. در سيستم‎هاي عامل ديگر فقط فلاپي را در درايو مربوطه مي گذاريد و خود به خود براي سيستم قابل دسترسي خواهد بود. تحت بيشتر نگارش هاي لينوكس مجبور هستيد قبل از استفاده، دستگاه را وصل (mount) و بعد از استفاده آن را قطع (unmount) نماييد. وقتي درايو يا دستگاهي را وصل مي كنيد، آن دستگاه براي شما قابل استفاده مي‎شود. در لينوكس حالتي به نام وصل اتوماتيك (auto mounting) وجود دارد. مفهوم آن اين است كه مثلاً اگر روي سي دي رام در صفحه desk top كليك كرديد، سي دي رام به طور اتوماتيك وصل شود و وقتي كارتان تمام شد، آن درايو را قطع نمايد.

برنامه اي كه پشت اين كار وجود دارد autofs است كه از وصل اتوماتيك براي mount كردن سي دي رام و فلاپي بعد از كليك كردن روي آنها، استفاده مي‎كند و آنها را به طور اتوماتيك وصل مي‎كند. وقتي از لينوكس استفاده مي‎‎كنيد، راههاي زيادي براي وصل و قطع فايل سيستم وجود دارد. آسانترين راه كليك كردن روي system و سپس روي گزينه Disk Management از منوي اصلي GNOME است. كادر محاوره اي user Mount tool كه ظاهر مي شود به شما امكان انتخاب، وصل يا قطع دستگاه را مي‎دهد. اگر دستگاه مورد نظر در ليست وجود ندارد، احتمالاً در خلال نصب، نصب نشده است. لذا يا بايد آن را دو باره شناسايي كنيد و يا نصب را دو باره انجام دهيد. توجه كنيد كه بعضي از درايوها، مثل فلاپي را مي‎‎توانيد فرمت كنيد. به طور عادي ليست (CDROM) cdrom و فلاپي درايو (fd0) را در اينجا خواهيد ديد.

همانطور كه مي‎دانيد هر دستگاه تحت لينوكس يك نام خاص دارد، همينطور يك درايور و فايلي كه به آنها مرتبط است. اين اطلاعات اگر از ابزار اتصال گرافيكي مثل user Mount tool استفاده مي‎كنيد، فقط در صورت علاقه مند بودنتان مفيد است. ولي اگر مجبور هستيد در جلوي پيام سيستمي با فرماني دستگاه خود را وصل كنيد، كاملاً برايتان مفيد می باشد و بايد دقيقاً بدانيد نام دستگاهتان چيست. ليستي از نام دستگاههاي معروف در اينجا آورده شده است:

 

نام دستگاه شرح
/dev/fd0 اولين فلاپي درايو
/dev/cdrom درايو سي دي رام
/dev/hda1 اولين پارتيشن درايو IDE
/dev/sda1 اولين پارتيشن هارد ديسك اسكازي

هر دستگاهي نام و نقطه اتصالي دارد. نقطه اتصال يا mount point نام دايركتوري ديگري است كه معمولاً در دايركتوري / mnt به صورت يك زير دايركتوري قرار دارد. نقطه اتصال به جايي در فايل سيستم اشاره مي‎كند كه ديسك ها قابل دسترسند. وقتي لينوكس را نصب مي‎كنيد، معمولاً دو نقطه اتصال در دايركتوري /mnt به نامهاي /mnt/cdrom و /mnt/floppy ايجاد ميکند. وقتي مي‎خواهيد محتويات فلاپي كه در داريو قرار دارد را ببينيد، بايد داخل دايركتوري / mnt/floppy را ببينيد. اگر خود را در موقعيتي مي‎بينيد كه بايد جلوي اعلان فرماني را بنويسيد، مي‎توانيد از روش زير استفاده كنيد. براي اتصال فلاپي در /mnt/floppy اين فرمان ها را در جلوي علامت اعلان وارد كنيد:

#mount/mnt/floppy

براي جدا كردن فلاپي (بايد آن را بعد از اتمام كارتان جدا نماييد) تايپ كنيد:

#umount/mnt/floppy

مشابه همين دستورات براي سي دي رام مي باشد:

#mount/mnt/cdrom

يا براي جدا كردن آن:

#umount/mnt/cdrom

اگر دستگاهي كه مي‎خواهيد متصل كنيد، قبلاً وصل شده باشد پيام خطا دريافت مي‎كنيد. به هر حال بايد سعي كنيد قبل از انجام هر كاري به آن دسترسي پيدا كنيد. اگر نتوانيد دسترسي پيدا كنيد، شايد لازم باشد به عنوان root و با اختيارات آن وارد شويد و يا ممكن است مشكل ديگري وجود داشته باشد. ضمناً نمي‎توانيد يك دستگاه را از داخل دايركتوري آن وصل كنيد. به طور مثال اگر در دايركتوري /mnt/floppy باشيد تا از آن با cd خارج نشويد، نمي توانيد آن را وصل كنيد.

نكته: با تايپ فرمان mount-t/dev/fd0/mnt / floppy امكان دسترسي به فلاپي با فرمت داس يا ويندوز را داريد. راه ديگر دسترسي سريع به ديسك با فرمت داس يا ويندوز دستور زير است:

mount-t vfat/dev/fd0/mnt/floppy

اگر مي‎خواهيد به سيستم عامل ديگري روي كامپيوتر دسترسي داشته باشيد از دستور /mnt/Dos  يا هر سيستم عامل ديگري استفاده كنيد. در اين حالت به سادگي مي‎توانيد به فايلهاي ويندوز از داخل لينوكس دسترسي داشته باشيد.

نكته: در لينوكس شبيه ويندوز محيطي به نام mc وجود دارد كه دقيقاً شبيه محيط nc در ويندوز است كه با آن مي توان كارهاي مختلفي انجام داد. توسط دستور زير مي‎توان به اين محيط وارد شد:

$cd mc

۲-۱۸  پايان دادن به كار (Shutting down)

برخلاف ويندوز، معمولاً ضروري و مطلوب نيست كه مرتباً كامپيوتر را shut down و راه اندازي مجدد نماييد. مگر اينكه كامپيوتر داراي دو سيستم عامل باشد. مي‎توانيد لينوكس را به هر مدت زماني كه مي‎خواهيد اجرا كنيد. حتي بعد از اينكه نرم افزار جديدي را نصب كرديد، نيازي به راه اندازي مجدد (reboot) نيست.

هشدار: در صورت نياز ضروري به راه اندازي دو باره سيستم، هرگز آن را خاموش و يا از كليد reset استفاده نكنيد. زيرا اين موضوع به داده هاي موجود آسيب مي رساند. اگر مجبور شديد كامپيوتر را خاموش كنيد و يا برق قطع شد، ممكن است مجبور شويد برنامه fsck را براي بازسازي اجرا كنيد.

براي shut down و خاموش كردن كامپيوتر، فرمان های زير را انجام دهيد:

#halt

براي shut down و راه اندازي دو باره كامپيوتر وارد كنيد:

#Shut down-r now

فشار دادن كليدهاي Ctrl+Alt+Del فرمان Shut down-r now را اجرا مي كند.

نكته : به طور عادي در لينوكس ردهت براي Shut down كردن مجبور نيستند كاربر root باشيد. مراحلي وجود دارد كه طي آن مي توان از امكان Shut down به وسيله كاربر عادي جلوگيري نمود.

 

——————————————————————-

فرمت فایل ها:   Docx ,PDF

تعداد صفحات: ۷۱ صفحه

حجم فایل۱٫۷۷ MB

——————————————————————-

برای دانلود فایل ورد کامل این مقاله لطفا بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

100,000 ریال – دانلود

نرم افزار شبيه سازی NS و نحوه نصب کردن و کار با آن- قسمت اول

نرم افزار شبيه سازی NS و نحوه نصب کردن و کار با آن- قسمت دوم

نرم افزار شبيه سازی NS و نحوه نصب کردن و کار با آن- قسمت سوم

نرم افزار شبيه سازی NS و نحوه نصب کردن و کار با آن- قسمت چهارم

فرستادن دیدگاه

راهنمای دانلود

برای دانلود، کافی است که بر روی لینک دانلود آن کلیک نمایید تا وارد صفحه پرداخت آنلاین شوید. بعد از وارد کردن مشخصات کارت بانکی و مبلغ، پرداخت انجام شده و لینک دانلود نمایش داده می شود.

از این که حامی پروژه را برای دانلود انتخاب نموده اید، سپاسگزاریم.

در صورت بروز هر گونه مشکل برای خرید و دانلود، لطفا از طریق ایمیل زیر با ما مکاتبه نمایید.

HamiProje@Gmail.com

تبلیغات

alibaba02

تقویم شمسی

تیر ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« آذر    
 1
۲۳۴۵۶۷۸
۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵
۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲
۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹
۳۰۳۱